onsdag 17 maj 2017

Fortsatt mycket ostadigt majväder

och våren är som sagt, senare än vanligt. Den 19 maj förra året plockade jag in stora syrenbuketter. Vi har i alla fall fått 8-9 mm regn det senaste dygnet och det var välbehövligt. Nu har SMHI lovat väderomslag (igen) och värmen är redan på väg upp genom Danmark. I trädgården blommar många rhododendron just nu. En av de vackraste är Rh. 'Silbervelours', (yakushimanum x pachysanthum) skapad av Baumschule Hachmann i Tyskland.


Det här får bli Månadens bild hos
Vi var hos Hachmann i maj för två år sedan och då köpte jag Rh. makinoi 'Jens Jörgen Sörensen'.
Den har öppnat sin första blomma idag, litet skamfilad av torkan och sen frost, men så vacker.
Plantan har också ett fint bladverk, och det tycker jag är väl så viktigt. Blomman ser man under två-tre veckor, bladverket ser man under hela året.



Pionerna kommer fint i min trädgård nu. Krupkes 'Svarte Petter' blommar redan nu eller....


Nej det är tulpanen 'Queen of Night' som nästlat sig in hos pionen. 
Måste köpa mer tulpaner till hösten, de börjar bli allt färre. Eftersom jag brukar ha köpstopp några månader under hösten, så får jag beställa mina tulpaner tidigt. 


Det mörka bladverket hos Svarte Petter' börjar skifta färg mot grönt!


Veckans boktips är en introduktion till att lyssna på klassisk musik
av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
Den andra musiken

Så varför inte litet Mozart som avslutning? Från Figaros Bröllop.



Floral Friday Fotos

Och nu åker vi snart till Danmark och till Rhododendron-Haven i Töringe
för att titta på fler blommande rhododendron......

7 kommentarer:

  1. Good morning Ingemarie. Beautiful photo's of what is growing in your garden.
    Have a wonderful day.
    Marijke

    SvaraRadera
  2. Vakre bilder! R. 'Silbervelours' har jeg nettopp kjøpt, og den er utrolig vakker både i blomster og blader.
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Härlig mörk färg på Svarte Petter, vackert bladverk. Queen of Night matchar den fint.
    Tulpanerna har inte kommit igång här ännu, men kanske börjar de snart, då vi lovats riktigt varmt väder de närmaste dagarna.
    Ha en trevlig resa till Danmark.
    /Marika

    SvaraRadera
  4. så vackra färger hos dig, både på rhododendron och Svarte Petter/Queen of Night. Jag måste bestämt ha lite mörka tulpaner nästa vår - tur att jag aldrig har köpstopp :-D

    SvaraRadera
  5. Så fint att se ett större exemplar av 'Silbervelours' - ni är så många som lovsjunger den. Jens Jörgen finns i trädgården men förra sommaren valde älgen att sätta en av klövarna mitt i plantan. Den lever och mår bra men ser kort sagt lite annorlunda ut. Nu när jag sett dina bilder ser jag fram emot kommande blomning.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Flotte Rhododendron! Ha-ha, jukseblomstring på Svarte Petter :) Ja, mange tulipaner må man ha.

    God helg!

    SvaraRadera
  7. Hoppas ni fick det fint i Danmark. Har sneglat på 'Silbervelours' många gånger men inte köpt. Men den är verkligen väldigt vacker så jag får försöka hitta en plats.
    //Helene

    SvaraRadera