måndag 24 april 2017

Aprilväder!

Idag har vi fått 10 mm regn. Det var verkligen efterlängtat! 

Nedan kallor i blomsterhandeln.


Mitt broderi Small Tortoiseshell Butterfly (nässelfjäril) påbörjades i februari och blev färdigt igår. Drygt två månader tog det, men jag broderar bara när jag har tid och lust. Hade en del bekymmer med att få till färgerna men fick litet hjälp av Ehrmans, som  var så vänliga och skickade ett chart (kort = bruksanvisning). 


Världsbokdagen var det igår. Här är några av de böcker jag läser/bläddrar i just nu.  Dahliorna har verkligen upplevt en renässans. Elisabeth Svalin-Gunnarssons bok kom ut 2010 men har nu tryckts i en ny upplaga. 


Maria på Sabelhagens Olivlund
har ett jättebra inlägg om hortensior på sin blogg denna veckan. Jag brukar lyckas ganska så bra med mina hortensior, men inte alltid. Den här vita hortensian inköptes för
5-6 veckor sedan och den är lika fin fortfarande.


Men den här Vibrant Verde (Rembrandtgruppen) har jag misslyckats kapitalt med. Den ena grenen efter den andra vissnade ner. På foto nr 2 i collaget har den just börjat byta färg. Jag skall bespara er foto på hur den ser ut idag. Så i morgon klipps den ner, planteras om och åker ut i förrådet. Så får vi se om den hämtar sig, annars blir det komposten nästa.


1 kommentar:

  1. Heldige deg som bare får regn. Her var det snø i dag tidlig, og nå snør det igjen...
    Så vakre broderier du lager! Sommerfuglen ser jo akkurat ut som i virkeligheten!
    Klem

    SvaraRadera