fredag 13 januari 2017

Min favorit

Blooming Friday har som tema denna veckan: Min Favorit. Och naturligtvis har jag många älsklingsblommor, men min absoluta favoritblomma 2016 var martagonliljan. 
Till vänster 'Arabian Night' och till höger 'Sunny Morning'

                 

och här ett bildcollage



På söndag den 15/1 är det Tulpanens Dag. 

I höstas hade jag köpstopp så det blev inte några nya tulpanlökar (och inte heller några nya pioner eller martagonliljor). Jag brukar ha köpstopp två gånger om året, på vintern och på hösten, ungefär tre månader vid varje tillfälle. Och det gäller precis allt utom mat och mediciner. Så tulpanblomningen i vår lär inte bli särskilt riklig. Och ja, jag skäms litet för att jag vet att jag ångrar mig i tulpantider och önskar att jag hade köpt tulpanlökar. Vad är en regel utan undantag? Och numera har jag inte så gott om tid kvar till att vara sträng mot mig själv. 70-plussare har ju inte all tid i världen till vara karaktärsfasta eller hur? Och vännerna har ju bytt kök två gånger men vi har kvar vårt sedan 1980-talet.....  Några dörrar glipar litet grann på vårt kök, och torktumlaren är en relik. Men sopberget växer på vår avfallsstation och jag får faktiskt en dålig känsla i magtrakten och blir samtidigt ligtet fascinerad varje gång jag ser det. Men till hösten blir det en ny tulpanbeställning, och några fler martagonliljor. 


Floral Friday Fotos
Blooming Friday

8 kommentarer:

  1. Lovely blooms... especially the tulips. I love tulips 🌷

    SvaraRadera
  2. Vakre bilder som alltid! Jeg bestilte heller ingen tulipanløk nå i høst, og angrer nok litt på det når det blir vår. Skjønne martagonliljer :)

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå köpstopp. Men bara på onödiga saker. Typ kläder och prylar. Men inte lökar och frön :)
    De massvis med tulpanlök jag satte i höstas var alla köpta på re och på Lid´l dock!

    Underbara bilder och de gör sig så bra mot den svarta bakgrunden.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Väldigt fina bilder på liljor och tulpaner. Martagonliljorna är underbara med alla sina otroligt olika färger. Jag har inga martagonliljor, trodde jag, men en dag dök det bara upp en mörk och fläckig skönhet med många blommor. Den måste ha följt med någon annan växt.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiska dina liljor, och tulpaner. Jag var tvungen att fylla på med lökar, ångrar mig annars på våren. En helt ny rabatt som måste fyllas. Det blev som tur är en hel del realökar, som jag snubblade över, då jag trodde att jag handlat klart.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder på liljorna och tulpanerna Ingmarie. Jag har ochså köpstopp så här blir det varken tulpaner eller liljor. Jag får bara köpa pioner...och mat.

    SvaraRadera
  7. Mrtagonliljer er favoritter, ja :)
    Men kjøpestopp på tulipanløk?? Vakre sorter du viser.

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Förstår den där magkänslan och även om jag inte gör totala köpstopp så köps det mindre och mindre. Fast när det gäller växter så är de nog undantagna. De bidrar inte till mitt sopberg. Missade att beställa krolliljor i tid i höstas.

    Carina

    SvaraRadera