fredag 8 maj 2015

Kall maj månad

Ja, i år har vi en kall, stundom blåsig och regnig maj månad. Men det är inte så mycket man kan göra åt vädret eller hur? Annat än att plocka fram den tjocka vinterjackan igen! Vårblomningen varar desto längre istället. Här nedan syns några av de tulpaner som överlevt de fyrbenta vännernas härjningar.


Tulpanen 'La Belle Epoque' såg jag på Sofiero förra våren och blev mycket förtjust i den.  


På Sofiero växte den inomhus i indirekt ljus så färgerna har blivit litet mildare. 
För det kan väl inte vara så att den stora holländska lökfirman skickat mig fel lökar? 
Hur som helst gillar jag mina lökar. 


De första mördarsniglarna såg jag igår, idag har 12 stycken fått lämna jordelivet! Men som synes finns beredskap för en hårdare kamp! Har toppat tomatplantorna och topparna har fått ordentliga rötter nu efter en vecka. Skall planteras idag. Vänder jag blicken åt öster ser det ut enl nedan, år efter år. Inte konstigt att jag rensat bort maskrosor hela dagen. 

7 kommentarer:

  1. Så fina dina tulpaner är! Ja har inte sett några sniglar än, bara ägg..GRR men jag har lagt ut slux! Ha en fin majhelg! Kram lotta

    SvaraRadera
  2. Utrolig lekre tulipaner! Bra at blomstringen varer litt lengre :)
    Joda, brunsneglene er observert...

    SvaraRadera
  3. Förstår att du gillade den tulpanen så vacker som en bakelse.
    Sniglar plocka jag varje dag hos mig nu, de är små och fy attans så äckliga.
    Ha nu en skön helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Underbara tulpaner! Tur att några har klarat sig. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Riktigt vackra, och en härlig färg. Väntar med spänning på att mina skall slå ut.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  6. It's amazing what great varieties of tulips we can choose nowadays. Delightful shots!
    I appreciate you joining Floral Friday Fotos and look forward to your next post for this meme.

    SvaraRadera