torsdag 5 mars 2015

Rosa/Blooming Friday

Rosa är en av mina absoluta favoritfärger. Det finns så många rosa nyanser (50 shades of pink) från ljusaste vitrosa till mörk cerise.  

Underbara ljusrosa pionen Solange.


Clematis Nelly Moser kan vara riktigt vacker i vissa ögonblick.

Rhododendron 'English Roseum' eller kan det vara Roseum Elegans? Den är jag extra stolt över, har drivit upp den själv från en avläggare och stammat upp den. 


Här kommer ett collage med några rosa blommor i min trädgård. Hm näckrosen är faktiskt inte min. 
Tror jag tog det fotot på Sofiero och hibiscusen växte på Tenerife.


Veckans böcker kommer i nästa vecka. Men håll tillgodo med veckan tulpanbukett.
Naturligtvis är rosa tulpaner med i buketten.


Vilken är då den speciella rosa blomman, den som har X-faktor eller WOW-faktor?
Jag tycker att det är buskpionen eller trädpionen som den också kallas. Underbart är kort, så det gäller att vara beredd när buskpionen blommar.


Vill du se fler 'rosa inlägg' så besök Blooming Friday!
Floral Friday Fotos visar blommor från
hela världen. Välkommen att delta med dina foton.
Och nu är det partydax igen hos Saturday Show Off
Moseplassen X-faktorMosaic Monday

32 kommentarer:

  1. Så mycket vackert du har att titta på. Vad kul att få en växt så vacker som du dragit upp själv Gratulerar. Det var inte lätt att välja har alldeles för många rosa blommor. glömde pionerna ser jag.
    Önskar dig en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. What a lovely collection, the peonies are wonderful. Tom The Backroads Traveller

    SvaraRadera
  3. De är så vackra dina rosa blommor!

    SvaraRadera
  4. Hi Ingmarie, i love your pink flowers even if some are not yours, haha! Peonies are found only in temperate countries, so the first time i saw them i call them "rose-like flowers with different leaves". I posted them in FB and i got there the name, but of course i've seen them in photos before. I found a lot in New Zealand.

    SvaraRadera
  5. Så många läckra nyanser av rosa du bjuder på idag. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  6. Rosa er en nydelig farge, og det finnes sikker 50 nyanser av de, minst! Vakre bilder!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  7. Oh, så mycket fint i rosa du bjuder på.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  8. Pionen Solange, hamnar direkt på önskelistan, vilken skönhet. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maribel, den underbar. Det riktigt skimrar om den.

      Radera
  9. Vilken underbar pion - upp på listan här med!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Galet vacker Klematis :) Rosa är en underbar färg i trädgården... Har jag upptäckt och finns ju i alla möjliga former och nyanser!

    Ha en härlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Njutbara är dina rosa bidrag. tack!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. A wonderful Collection of blooms ....

    Wish you a very good Weekend, Heidrun

    SvaraRadera
  13. A beautiful series of captures - so sharp and crisp. Thank you for sharing (and for visiting my blog)

    SvaraRadera
  14. Fint kollage och uppstammad rhododendron nytt för mig. Har du lyckats bra med! Hur gammal är den?
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min rhododendron är nog 13-14 år nu. Det är en catawbiense som växte utanför min gamla arbetsplats och som synes är den mer rosa än de vanliga rhoddarna. Jag gjorde en avläggare och tog upp den efter ungefär 2,5 år och planterade den i barnkammaren i min trädgård. Uppstamningen skedde gradvis. Tricket är att ha tålamod och vänta tills ordentliga rötter bildas.

      Radera
  15. Oj, vilka maffiga bilder! Ja, jag tycker att 'Nelly Moser' alltid är snygg! Och riktigt imponerad är jag av din 'Roseum', oavsett vilken variant det nu är! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  16. Vackra rosa nyanser. Rhododendronen var imponerande och jag gissar att det tagit några år.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  17. Ja, rosa är också en av mina favoritfärger!
    Önskar en skön helg!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  18. Mycket fina rosa skönheter!

    SvaraRadera
  19. Beautiful shades of pink and lovely flowers and blooms.. The rhododendron is gorgeous.. Have a happy day and week ahead!

    SvaraRadera
  20. I love all the pink blooms especially the tulips

    SvaraRadera
  21. Beautiful pink flowers and they make a lovely mosaic.
    Thank you for linking to Mosaic Monday.

    SvaraRadera
  22. Hej! Skulle klicka in mig till din blogg från Moseplassen, men det fungerar inte. Buskpionen är bedårande.
    Lycka till i X-faktor./Marika

    SvaraRadera
  23. Your pink blossoms are so very beautiful, thank you for sharing them with us. I enjoyed them so much, spring seems so far off...

    SvaraRadera
  24. Alltid så fina bilder hos dig vare sig det gäller rosa eller annat...
    Birgitta

    SvaraRadera
  25. What a wonderful collection of blossoms, beautifully photographed too!
    Thank you for participating in Floral Friday Fotos!

    SvaraRadera
  26. Oi, hvilke underbara og snygga bilder! Her var mycket vackert, og bildene av den rosa peonen var poetiske.

    SvaraRadera
  27. Dear Ingmarie, yep, I love pink in all its beautiful shades, too :-)! Very nice selection of blooms and gorgeous photos. I think my favorites are peony 'Solange', which I have never heard of before and the tree peony. I can't grow "real" peonies where I live, because we don't get enough winter chill, but I can grow tree peonies. You might just have inspired me to buy one ;-)!
    Warm regards,
    Christina

    SvaraRadera